Budowa tak specjalistycznego Centrum była naszym marzeniem! Jest ono wyjątkowe w skali kraju, ponieważ w całości dedykowane jest ratownikom medycznym i jest naszym, autorskim projektem, który udało się zrealizować. Studenci zdobędą tu kompleksowe, specjalistyczne umiejętności na każdym etapie kształcenia. – podkreśliła dr Kamila Sadaj-Owczarek, Kierownik Katedry Ratownictwa Medycznego Akademii Nauk Stosowanych im. Stanisława Staszica w Pile, podczas uroczystego otwarcia Centrum Symulacji Ratownictwa Medycznego.
Kampus akademicki modernizowany z każdym rokiem, to doskonałe miejsce kształcenia specjalistycznych kadr. Szczególny nacisk kładziemy na zabezpieczenie potrzeb wymagających kierunków medycznych. Mamy nowoczesne Centrum Symulacji Medycznych, Centrum Fizjoterapii, a teraz umacniamy bazę dla przyszłych ratowników medycznych, przechodząc w najwyższe standardy nauki i szkolenia. – podsumował Rektor dr hab. Donat Mierzejewski, prof. ANS.
Symulację medyczną uznaje się za najnowocześniejszą i jedyną metodę nauczania postępowania praktycznego w stanach zagrożenia życia i procedur inwazyjnych na etapie szkolenia przeddyplomowego. Dzięki wykorzystaniu zaawansowanych symulatorów tzw. elektronicznych pacjentów, studenci poszerzają wiedzę, zdobywają praktyczne umiejętności, uczą się pracy zespołowej, postępowania w rożnych, często bardzo skomplikowanych przypadkach klinicznych. Co ważne, wszystko to, odbywa się w środowisku bezpiecznym, które nie powoduje krzywdy pacjenta.
W nowoczesnym CSRM znajdują się:
W uroczystym otwarciu udział wzięli specjaliści ze szpitali współpracujących z Uczelnią, ale także przedstawiciele służb mundurowych, dyrektorzy szkół średnich oraz przedstawiciele instytucji partnerskich ANS w Pile. Gościem specjalnym był prof. dr hab. Juliusz Jakubaszko – twórca polskiej medycyny ratunkowej m.in.: Członek Rady Naukowej przy Ministrze Zdrowia; Członek Amerykańskiego Kolegium Lekarzy Medycyny Ratunkowej; Członek Zarządu Europejskiego Towarzystwa Medycyny Ratunkowej.
Podczas otwarcia, kadra kierunku ratownictwo medyczne oraz studenci, zaprezentowali scenki, symulujące realne akcje, z którymi każdego dnia spotykają się ratownicy medyczni – od wypadku samochodowego i opatrzenie pacjenta urazowego z krwawieniem, po diagnozę niemowlęcia, dziecka i osoby ciężarnej, dorosłych ze złamaniami. Ciekawym pomieszczeniem była sala do nauki, wykorzystująca technologię VR, gdzie studenci poznają właściwą procedurę postępowania w różnorodnych przypadkach.
Kilka informacji o CSRM:
WYPOSAŻENIE:
• symulator wysokiej wierności osoby dorosłej z monitorem parametrów życiowych, komputerem do sterowania i oprogramowaniem
• symulator wysokiej wierności dziecka
• zaawansowany fantom noworodka
• zaawansowany fantom porodowy
• fantom ratownictwa taktycznego
• trenażer do odbarczenia odmy i drenażu
• aparaty USG, inkubator, lampy operacyjne
Opis wybranych pracowni:
Pracownia wysokiej wierności – SOR dla dorosłych
Sala symulacyjna wysokiej wierności dokładnie oddaje specyfikę szpitalnego oddziału ratunkowego. Zajęcia w tej sali pozwolą wykonywać studentom działania w warunkach zbliżonych do warunków panujących w SOR. Będą mogli również ćwiczyć pracę
w interdyscyplinarnych zespołach, a także podejmowanie decyzji krytycznych, mające wpływ na dalsze losy pacjenta.
Pracownia Działań Kryzysowych i Pola Walki
Sala umożliwi naukę praktyczną wykonywania procedur medycznych w symulowanych warunkach wojennych/kryzysowych. Działania, polegające na ratowaniu życia w sytuacjach ekstremalnych. Studenci będą mogli, w warunkach przedszpitalnych, zbliżonych do rzeczywistych (pole walki, szpital polowy, itp). ćwiczyć ratowanie życia poszkodowanym urazowym, którzy ulegli np. kolizji drogowej, są ofiarą ataku terrorystycznego, klęski żywiołowej, wojny.
Pracownia z 5 stanowiskami Wirtualnego Pacjenta
Wirtualny pacjent w wirtualnej rzeczywistości – to nowy wymiar w nauczaniu ratownictwa medycznego. Pojęcie to odnosi się do programu komputerowego symulującego spotkanie lekarza, ratownika medycznego z pacjentem czy poszkodowanym. Student wirtualnie wciela się w rolę lekarza bądź ratownika medycznego. Student ma do dyspozycji wirtualny zestaw metod diagnostycznych oraz terapeutycznych. Praca z systemem przekłada się na szereg decyzji klinicznych, w których podejmowaniu pomagają prezentowane informacje i zawarte w programie materiały dydaktyczne. Dzięki którym student zyskuje informacje o skuteczności wybranych przez siebie metod terapeutycznych.
Uczelnia od lat posiada także własny ambulans szkoleniowy, co pozwoli realizować całościowy scenariusz dziania systemu ratunkowego – od transportu pacjenta z domu/miejsca zdarzenia karetką pogotowia – po dostarczenia go na SOR i działania wykonywane na SOR.
Koszt stworzenia CSRM to kwota ok. 2 mln zł.
UWAGA! Niniejsza strona wykorzystuje pliki cookies. Cookies wykorzystywane są do prawidłowego funkcjonowania strony oraz w celach statystycznych. Pozostając na stronie godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce.
Po więcej szczegółów odwiedź naszą "Politykę prywatności"